Zdjęcie plakatu

51. Jeleniogórskie Spotkania Teatralne - inauguracja

4 paź
piątek, 4 października
godz. 19:00
Kategoria Spektakl
Organizator Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze
Miejsce Teatr im. Cypriana Kamila Norwida
Adres Aleja Wojska Polskiego 38, 58-500 Jelenia Góra
Opis

4 października (piątek)


godz. 19:00 – UROCZYSTA INAUGURACJA 51. JELENIOGÓRSKICH SPOTKAŃ TEATRALNYCH


godz. 19:15 – „ROMEO I JULIA” Wiliam Szekspir


Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze


Romeo i Julia… Czy dramat najsłynniejszych kochanków świata? A może historia, która od czasów Orfeusza i Eurydyki powtarza się w każdej kulturze? Dwoje młodych kochanków pochodzących z wrogich sobie rodów zapłaci za miłość śmiercią. Śmiercią, która pojedna walczące rodziny. Może jest to wartościowa ofiara? Jak dziś opowiadać o szekspirowskich kochankach? Przyjąłem perspektywę… rodzinnej traumy. Zarówno Romeo, jak i Julia pochodzą z domów pełnych przemocy. Dziedziczonej przemocy. Agresja jest łatwa, nienawiść jest łatwa, przemoc jeszcze łatwiejsza, a śmierć staje się pretekstem, by nienawiść eskalowała. Oboje kochankowie dobrze znają słabość swoich rodów – nienawiść! I oboje pragną być kochani. Nie chcą więcej przemocy, chcą miłości. Przypadek (jeśli istnieje w dramacie przypadek) popycha ich ku sobie na dorocznym balu Kapuletich. Romeo Monteki zakłada maskę i pod tym przebraniem uczestniczy w święcie. Poznaje tam Julię i natychmiast jak rażeni piorunem oboje młodzi zakochują się w sobie na śmierć i życie. Jednak los uczyni wszystko, aby ich miłość okazała się niemożliwa. Oboje popełniają samobójstwo. W dzisiejszym świecie tak wiele pisze się o i mówi o dzieciach popełniających samobójstwa. Z braku przyszłości? Z braku miłości? Z braku sensu i akceptacji? Co popycha młodzież do tego największego aktu desperacji? Opowiemy historię tragicznej miłości w sposób prosty, zrozumiały i wystarczająco współczesny, aby widz mógł poczuć swoje lęki, swoje pytania i swoje doświadczenia. Przepiękne tłumaczenie szekspirowskiego dramatu Alicji Bral jest soczyste, zrozumiałe i bardzo współczesne. Aktorzy rozsmakowani w mówieniu wierszem zabiorą nas w podróż do świata najwspanialszej miłosnej poezji.


Przekład: Alicja Bral


Reżyseria i opracowanie muzyczne: Grzegorz Bral


Scenografia: prof. Robert Florczak


Kostiumy: Alicja Gruca


Dramaturgia: Alicja Bral


Choreografia: Ernestina Papazyan


Inspicjent-sufler: Grażyna Mieczkowska


Asystent reżysera: Katarzyna Baran


Występują:


Maria Adamska


Katarzyna Baran


Agata Darnowska


Małgorzata Osiej


Anna Ludwicka-Mania


Magdalena Kępińska


Iwona Lach


Marta Kędziora-Nowaczek


Jakub Głukowski


Andrzej Kępiński


Robert Mania


Tomasz Marczyński


Tadeusz Wnuk


Premiera: 04.10.2024


 


5 października (sobota)


godz. 19:00 – „KUGUAR. MUSICAL”


Kujawsko – Pomorski Teatr Muzyczny – Toruń


Jak nazywa się dojrzałe kobiety, które związują się z młodszymi mężczyznami? Jak podaje wujek Google, to właśnie KUGUAR – kobiety z określonej grupy demograficznej, które „polują” na (dużo) młodszych od siebie mężczyzn, by zaspokoić swój seksualny apetyt… A co jeżeli one po prostu, jak każdy, szukają szczęścia i miłości, które przecież nie znają wieku?


„Kuguar. Musical” to historia trzech niezwykłych kobiet, które znajdują się na życiowym zakręcie. Mając ze sobą bagaż doświadczeń, obowiązków i przekonań, próbują wymyślić się na nowo, by być takie, jakich oczekują mężczyźni. Tak im się przynajmniej wydaje… Czy znajdą w sobie na tyle dużo siły i odwagi, by powiedzieć życiu „TAK”?


To musical z ogromną porcją humoru, podany z dużym dystansem do wieku, starzenia się, stereotypów i tematów tabu, który udowadnia, że siła kobiet przybiera różne formy!


Scenariusz i muzyka: Donna Moore


Tłumaczenie: Anna Wołek


Tłumaczenie piosenek: Donata Gierczycka


Reżyseria: Agnieszka Płoszajska
Scenografia: Wojciech Stefaniak


Kostiumy: Aleksandra Harasimowicz
Choreografia: Michał Cyran
Przygotowanie wokalne: Renia Gosławska


Kierownik muzyczny: Bartek Staszkiewicz


Obsada:
Katarzyna Jamróz/ Magdalena Smuk, Justyna Kacprzycka/ Anna Sztejner, Renia Gosławska/ Katarzyna Jamróz, Karol Jasiński/ Filip Bieliński


Muzycy: Bartek Staszkiewicz, Kamil Długoborski


Czas trwania: 120 min (z przerwą)


Data premiery: 1 marca 2024


 


6 października (niedziela)


godz. 15:00 i 17:00 – „TEATR POGRANICZA”


Teatr im. Gerharta Hauptmanna w Zittau


Film – Grenzlandtheater


Instalacja sceniczna poświęcona przejęciu władzy w 1933 r.


„W jakiś sposób atmosferze brakowało niewinności, nieformalności. Szybko zdałeś sobie sprawę, że dzieje się coś politycznego, że w grę wchodzi idea narodu”. Thomas Mann Mario i magik.
W swojej książce Das Grenzlandtheater in Zittau 1934-36 Jos Tomlow i Sabine Spitzner-Schmieder prześledzili budowę nowego teatru w czasach narodowego socjalizmu. Zaraz po dojściu nazistów do władzy w 1933 roku, planowanie pierwszego z trzech teatrów Grenzlandu odbyło się przy aktywnym udziale najwyższych kręgów politycznych. Teatr został włączony jako ważny element prawicowej propagandy, a tym samym był częścią strategii, która ostatecznie doprowadziła do przepaści.
Jak rządzący myśleli, planowali i wdrażali teatr? Jak interpretowali klasyczny materiał dla swojej ideologii? Jak narodowosocjalistyczny sposób myślenia przejawiał się w codziennym życiu artystycznym, na próbach czy w stołówce? W scenicznej instalacji umieszczamy sam Gerhart-Hauptmann-Theater w centrum wieczoru teatralnego we wszystkich gatunkach i zabieramy publiczność na wycieczkę za kulisy i pod scenę.


Odwiedzający jest częścią interdyscyplinarnej produkcji i cofa się w czasie do otwarcia teatru w 1936 r. poprzez wycieczkę od piwnicy po dach, której towarzyszą sceny.
Aby móc zaoferować doświadczenie teatru poza Teatr Dramatyczny w Zittau, wyprodukowano film 360°, który oglądany przez wirtualne okulary daje poczucie „bycia tam na żywo”.
Projekt jest wspierany przez Partnerstwo na rzecz Demokracji Zittau ze środków Federalnego Ministerstwa ds. Rodziny, Seniorów, Kobiet i Młodzieży oraz Krajowej Rady Prewencji Saksonii w ramach programu „Live Democracy!”.


Zespół:


Aktorka Klärchen: Martha Pohla


Aktorka Faust: Maria Weber


Hopp, architekt: Paul-Antoine Nörpel


Alker, architekt: David Thomas Pawlak


Dyrygent: Marc Schützenhofer


Vollmer, dyrektor artystyczny: Ireneusz Rosiński


Ponadto: robotnicy, pracownicy malarni, krawcowe, asystenci, dramaturdzy


Taniec:


Edgar Ioannis Avetikyan


Rafail Boumpoucheropoulos


Nora Hageneier


Elise de Heer


Gilda De Vecchis


Filippo Nannucci


Sara Nicastro


Dan Pelleg


Jacob Borchert Vahlun


Eefje van den Bergen


Jun Wang


Pianista: Martin Hybler


Wokal: Katharina Löwe


Kierunek i wyposażenie:


Koncepcja, reżyser: Ingo Putz


Choreografia: Dan Pelleg, Marko E.Weigert


Scenografia: Ulrike Bode, Mario Wenzel


Kostiumy: Lena Baumann


Dramaturgia: Martin Stefke, Theresa Selter, Xenia Wolfgramm


Asystent reżysera: Ramona Ries


Pomysł/pomoc/scenografia: Paulina Bourree, Antonia Zielonkowski


Kierownik sceny: Uwe Körner


Koordynacja VR/edukacja teatralna: Lisa Karich


Pomoc VR: Danae Keil/Rebecca Römisch


 


6 października (niedziela)


godz. 19:00 – „O DWÓCH DOKTORACH I JEDNEJ PACJENTCE”


Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie


Dwóch doktorów: Józef Dietl – emerytowany lekarz i prezydent Krakowa oraz młody Stanisław Kurkiewicz – pionier polskiej seksuologii. Spotykają się pod koniec XIX wieku w krakowskim salonie, by razem zająć się leczeniem pewnej dojrzałej, eleganckiej pacjentki. W pełen lekkości i humoru sposób odkrywają oni przed nami kulisy dawnego Krakowa, polskiego nazewnictwa seksuologicznego oraz… teatru.


O dwóch doktorach… to sztuka napisana specjalnie dla naszych aktorów przez świetnie znanego krakowskiej publiczności Macieja Wojtyszkę. Twórcę, który z niezwykłą uważnością i poczuciem humoru zagłębia się w tematy i życiorysy z przeszłości, by wydobyć z nich świetnie rezonujące z teraźniejszością treści.


Tekst i reżyseria: Maciej Wojtyszko


Scenografia, kostiumy, reżyseria świateł: Krzysztof Małachowski


Muzyka: Bolesław Rawski


Inspicjent: Iwona Cieślik


Producent: Bartosz Jelonek


Obsada:


Hanna Bieluszko – Helena Zakroczymska – kobieta dojrzała,


Feliks Szajnert – Prezydent Józef Dietl – lekarz, rektor, prezydent, emeryt,


Jerzy Światłoń – Prezydent Józef Dietl – lekarz, rektor, prezydent, emeryt (dublura),


Karol Kubasiewicz – Stanisław Teofil Kurkiewicz – młody lekarz.


Czas trwania: 175 minut


Premiera: 14.05.2022


 


7 października (poniedziałek)


godz. 19:00 – „LILY” Jack Popplewell


Och – Teatr Warszawa


Kryminalna zabawa teatralna. Trup pojawia się i znika, przemieszcza. Skomplikowana intryga dająca przyjemność publiczności i wyraziste charaktery sceniczne! Charaktery! Świetnie narysowanych, siedem postaci. W tym para zabawnych i niepoprawnych staruszków – inspektor ciamajda i „wiedząca wszystko  sprzątaczka”, znajoma inspektora  z młodości „pomagająca” mu w znalezieniu mordercy.


Reżyseria Krystyna Janda i ona w roli tytułowej, nieznośnej Lili. W pozostałych rolach m.in. Magdalena Lamparska, Magdalena Smalara, Mateusz Damięcki, Paweł Ciołkosz, Mirosław Haniszewski, Krzysztof Stelmaszyk, a wśród nich MORDERCA.


Reżyseria: Krystyna Janda


Przekład: Elżbieta Woźniak


Scenografia: [Maciej Maria Putowski]


Kostiumy: Tomasz Ossoliński


Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk


Asystentka ds. scenografii i kostiumów: Małgorzata Domańska


Producent wykonawczy i asystent reżysera: Jan Malawski


Realizacja dźwięku: Radosław Grabski


Realizacja światła: Rafał Piotrowski


Obsada:


Lily Piper, personel pomocniczy – Krystyna Janda


Richard Marshall, właściciel Marshall Development – Mirosław Haniszewski


Detektyw Goddard – Paweł Ciołkosz


Inspektor Baxter – [Piotr Machalica]/Krzysztof Stelmaszyk


Claire Marshall, żona Richarda Marshalla – Natalia Berardinelli


Marian Selby, sekretarka – Magdalena Smalara


Robert Westerby, księgowy – Mateusz Damięcki


Vickie Reynolds, maszynistka – Magdalena Lamparska


Czas trwania: 130 minut, jedna przerwa


Data premiery: 23 lutego 2020


 


8 października (wtorek)


godz. 19:00 – „NA PEŁNYCH OBROTACH”  Derek Benfield


Teatr Komedia Warszawa


Krótko mówiąc: jaka piękna katastrofa! Prowadzący telewizyjne show odnotowuje spadek notowań, więc musi zapunktować przed szefem. Szef wpada z wizytą, a prowadzący – w jeszcze większe kłopoty. Jest komiczne zamieszanie wokół żony, cudza kochanka, awantura, a wszystko to na szalonych, pełnych obrotach przyprawiających o zawrót głowy!


Pędzimy w gromkim śmiechu!
Kiedy nowy szef wpada z wizytą, dobrze zrobić świetne wrażenie. Zwłaszcza jeśli od tego spotkania zależy przyszłość w popularnym telewizyjnym talk-show i fotel prezentera. Złośliwość losu bywa jednak nieubłagana – wszystko idzie dokładnie odwrotnie, niż powinno. Kochanka sąsiada zostaje mylnie wzięta za żonę, a żona, która niespodziewanie wraca z podróży… za kochankę.
Jak bardzo można zaplątać się w sieci kłamstw i kłamstewek – oraz jak trudno się z nich wyswobodzić?
„Na pełnych obrotach” to pełna zwrotów akcji farsa mistrza gatunku Dereka Benfielda o niesamowicie szybkim tempie. Przytrzyma na krawędzi fotela każdego, nawet najbardziej niewzruszonego widza.


TWÓRCY I TWÓRCZYNIE:


Autor: Derek Benfield


Przekład: Emilia Miłkowska


Reżyseria: Tomasz Dutkiewicz


Scenografia: Wojciech Stefaniak


Kostiumy: Tomasz Dutkiewicz


Autor zdjęć ze spektaklu: Marek Zimakiewicz


Obsada: Tomasz Dedek, Rafał Cieszyński, Anna Mrozowska, Sandra Staniszewska-Herbich, Tomasz Dutkiewicz, Katarzyna Kwiatkowska


Czas trwania: 130 minut (z przerwą)


dla kogo: 16+


 


9 października (środa)


godz. 19:00 – „KŁAMSTEWKA” Joe DiPietro


Teatr Kwadrat – Warszawa


Billy i Jane są młodym małżeństwem. Niedawno przyszła na świat ich córeczka Emily. Podczas gdy Jane całkowicie oddaje się macierzyństwu, jej mąż Billy przeżywa kryzys odrzucenia i wikła się w romans z dużo młodszą trenerką fitnessu. Billy całkowicie traci głowę dla atrakcyjnej kochanki, do czego przyznaje się swojemu ojcu. William nie jest zachwycony postępowaniem syna, ale obiecuje dotrzymać tajemnicy. Jednak dziwne zachowanie Wiliama, nagły zapał do sportowego stylu życia Billego oraz brak czasu na wspólną kolację to wystarczające poszlaki dla przenikliwej matki Billego – Alice. Jako mistrzyni intrygi – postanawia wziąć sprawy w swoje ręce i zaprosić młodych do siebie na… sernik. Słodki podwieczorek zamienia się w wyjątkowo pikantną ucztę, podczas której wspomnienia i kłamstewka miksują się, tak, że z czasem wszystkim trudno się połapać, co jest prawdą… Czy doświadczeni rodzice będą potrafili przekonać młodych, że miłości trzeba dać szansę? Czy wyjawione po latach sekrety mogą zburzyć harmonię długotrwałego związku dwojga ludzi? I czy aby kłamstwo w dobrej wierze to na pewno bezpieczna gra?


Dowcipne dialogi, jak w filmach Woody’ego Allena, to niewątpliwie mocna strona „Kłamstewek”. Autor komedii Joe DiPietro jest błyskotliwym obserwatorem relacji międzyludzkich, a w jego sztukach przejrzeć się możemy jak w zwierciadle. Do tego w Kwadracie obsada wprost wymarzona.


Przedstawienie jest debiutem reżyserskim aktora Pawła Wawrzeckiego, artysty o najdłuższym stażu pracy w Teatrze Kwadrat.  Jego wieloletnie doświadczenie komediowe zaowocowało prawdziwie kunsztownym i przezabawnym spektaklem…


Autor:  Joe DiPietro


Przekład: Bogusława Plisz Góral


Reżyseria: Paweł Wawrzecki


Scenografia: Wojciech Stefaniak


Kostiumy: Karolina Trębacz


Producent: Małgorzata Nejman


Obsada:


William – Paweł Wawrzecki


Alice – Ewa Ziętek


Billy – Grzegorz Daukszewicz


Jane – Agnieszka Sienkiewicz


Spektakl dla widzów od 16. roku życia.


Czas trwania (z przerwą): ok. 2 godz.


Premiera: 24 września 2016r.


 


10 października (czwartek)


godz. 19:00 – KTO SIĘ BOI VIRGINII WOOLF” Edward Albee


Teatr Polonia Warszawa


Noc. Kampus niewielkiej uczelni. Marta i George – małżeństwo z długim stażem mimo późnej pory przyjmuje gości. Odwiedza ich młode małżeństwo – Nick i Skarbie. Młodzi niespodziewanie zostają wciągnięci w kłótnię pomiędzy gospodarzami. Cała czwórka podejmuje dziwną, tajemniczą grę, w wyniku której runą od dawna pielęgnowane pozory, a na jaw wyjdą głęboko skrywane tajemnice…


Od powstania dramatu, poprzez tysiące inscenizacji i interpretacji, szczególnie tej filmowej z rolami Elizabeth Taylor i Richarda Burtona, historia ta fascynuje i zatrzymuje widzów, każąc im robić własny rachunek sumienia.


Reżyseria: Jacek Poniedziałek


Przekład: Jacek Poniedziałek


Scenografia i kostiumy: Michał Korchowiec


Światło: Katarzyna Łuszczyk


Wideo i opracowanie muzyczne: Michał Dobrucki


Układ walk: Wiesław Chmieliński


Asystent scenografa: Małgorzata Domańska


Producent wykonawczy: Maja Górecka / Magdalena Kłosińska


Obsada:
Ewa Kasprzyk, Krzysztof Dracz, Agnieszka Więdłocha/Agnieszka Żulewska/Justyna Ducka, Antoni Pawlicki/Piotr Stramowski


Czas trwania: 140 minut, 1 przerwa


Data premiery: 29 stycznia 2016


 


 


Wydarzenie zostało dofinansowane z budżetu Miasta Jelenia Góra
oraz objęte Honorowym Patronatem
Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego


pochodzących z Funduszu Promocji Kultury


 

Lokalizacja