Logo organizatora

niedziela, 22 maja
godz. 07:29
Kategoria Inne
Organizator Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze, Oddział „Sudety Zachodnie"
Miejsce Jelenia Góra
Adres
Opis

W niedzielę na wycieczkę

Zarząd Oddziału PTTK „Sudety Zachodnie” wraz z redakcją „Nowin Jeleniogórskich” zapraszają w dniu 22 maja 2022 r. na wycieczkę nr 14 w ramach tegorocznego Rajdu na Raty. Wyjazd z Jeleniej Góry pociągiem o godz. 7.29 do Kořenova (z przesiadką na stacji Szklarska Poręba Górna).

Trasa wędrówki długości 17 km przebiega w zachodniej części Gór Izerskich po polskiej i czeskiej stronie. Od stacji kolejowej w Kořenovie ruszamy szlakiem żółtym, mijamy częściowo sztuczny wodospad „Nad torami” (4,5 m wysokości) i drogą wzdłuż Izery dochodzimy do podnóża Bukovca. Na łąkach wokół w maju obficie kwitną pełniki europejskie. Ścieżką dydaktyczną podchodzimy na Bukovec (1005m), jedno z najwyżej położonych wzniesień bazaltowych w Europie, po drodze w dawnym kamieniołomie oglądamy powstałe w wyniku stygnięcia lawy słupy bazaltowe. Na szczycie ciekawe skałki i niewielkie gołoborze oraz rozległa panorama Gór Izerskich i zachodnich Karkonoszy. Schodzimy do Izerki, najwyżej położonej osady na terenie Czech (do 862 m n.p.m.). Założona przez pasterzy i drwali, w 19 stuleciu funkcjonowały tu dwie huty szkła, dziś w większości domów znajdują się pensjonaty i restauracje. W budynku dawnej szkoły zwiedzamy interesujące Muzeum Gór Izerskich. Z Izerki przez odbudowany most na Izerze i obok skały Granicznik dochodzimy do Orla. W XVIII i XIX wieku była tu huta szkła, przy której powstała niewielka osada. Obecnie w dawnej leśniczówce znajduje się schronisko turystyczne. W końcowej części wędrówki docieramy na Polanę Jakuszycką, miejsce startu licznych biegów narciarskich, z najbardziej znanym Biegiem Piastów. O godz. 18.08 ze znajdującego się w pobliżu przystanku kolejowego odjeżdżamy pociągiem do Jeleniej Góry (z przesiadką w Szklarskiej Porębie Górnej).  Wycieczkę prowadzi Urszula Pawlikowska z Jeleniej Góry (tel. 691141378).

Uczestnicy we własnym zakresie ubezpieczają się od następstw nieszczęśliwych wypadków, członkowie PTTK z opłaconą składką objęci są ubezpieczeniem zbiorowym.